Köpvillkor för Alkama B2B-kunder
Målgrupp och tillämpning
Alkama säljer endast till företagskunder (B2B) i Sverige, Norge och Finland. Dessa köpvillkor gäller för alla köpavtal med näringsidkare och omfattar inte konsumenttransaktioner. Genom att lägga en beställning intygar kunden att köpet sker inom näringsverksamhet och godkänner samtidigt dessa villkor. Observera att konsumenträttigheter som t.ex. ångerrätt vid distansköp inte gäller för företagsköp.
Priser och betalningsvillkor
Alla priser anges i svenska kronor och är exklusive mervärdesskatt (moms). Moms tillkommer således på samtliga angivna priser. Priserna inkluderar inte heller fraktkostnader – fraktavgift tillkommer för alla orders och debiteras kunden separat (se avsnitt Leveransvillkor nedan). Eventuella miljöavgifter, specialemballage eller pallkostnader kan tillkomma och debiteras enligt gällande prislista eller orderbekräftelse. Alkama reserverar sig för prisjusteringar och uppenbara fel (t.ex. tryckfel) i prisangivelser.
Betalning: Betalning sker mot faktura. Standard betalningsvillkor är 10 dagar netto från fakturadatum (om inget annat avtalats). Fakturan skickas i samband med leverans. Vid försenad betalning har Alkama rätt att debitera lagstadgad påminnelseavgift (f.n. 60 kr) och dröjsmålsränta enligt räntelagen. Därefter kan ärendet lämnas till inkasso.
Alkama förbehåller sig rätten att utföra sedvanlig kreditprövning av nya kunder. Vid bristande kreditvärdighet eller överskriden kreditlimit äger Alkama rätt att neka fakturaköp, kräva förskottsbetalning eller ställa upp särskilda betalningssäkerheter. Äganderättsförbehåll tillämpas (se rubrik Äganderätt nedan), vilket innebär att varor förblir Alkamas egendom tills dess full betalning har erlagts.
Leveransvillkor
Leveransområde: Alkama levererar f.n. inom Sverige, Norge och Finland. Beställningar expedieras skyndsamt och skickas med etablerade fraktbolag (t.ex. DHL eller liknande) till den leveransadress kunden angett. Normal leveranstid är ca 5–7 arbetsdagar för lagervaror. Angivna leveranstider är uppskattningar – avvikelser kan förekomma beroende på destination och transportör. Alkama ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter utom vår kontroll (se Ansvarsbegränsning nedan) och angivna leveranstider utgör ingen utfästelse. Om en leverans blir väsentligt försenad meddelar vi kunden, som då har rätt att häva köpet om så önskas.
Fraktkostnader: Alla leveranser sker FCA Alkamas lager (Incoterms 2020) om inget annat avtalats, vilket innebär att kunden står för fraktkostnaden. Fraktavgiften beräknas baserat på orderns vikt/volym, leveransadress och aktuell prislista, och visas på orderbekräftelsen. Ingen frakt ingår i våra produktpriser. Alkama erbjuder inte fri frakt om inte det uttryckligen anges i offert eller avtal. Risken för varan övergår på kunden när godset överlämnats till fraktbolaget eller avlämnats hos kunden, beroende på vad som inträffar först. Kunden ansvarar för att mottagande adress är korrekt och att varorna kan tas emot på leveransstället (t.ex. att lossningsplats är åtkomlig för lastbil). Eventuella extra kostnader på grund av felaktiga adresser eller misslyckad leverans (t.ex. lagerhyra, en andra utkörning) kan komma att debiteras kunden.
Leverans till utlandet: För leveranser till Norge och andra länder utanför EU dras svensk moms (25%) av från fakturan. Ingen svensk moms debiteras vid export till Norge, i stället får mottagaren betala lokal importmoms och eventuell tull i destinationslandet. Vid leverans till företag inom EU (t.ex. Finland) tillämpas omvänd moms (reverse charge) under förutsättning att kunden tillhandahåller ett giltigt VAT-nummer före fakturering. I annat fall debiteras svensk moms enligt gällande regler.
Alkama förbehåller sig rätten att delleverera en order om någon vara skulle vara tillfälligt slut, om detta kan ske utan extra kostnad för kunden.
Reklamation och retur
Kontrollera alltid godset vid mottagandet. Eventuella transportskador eller saknat kolli ska anmälas omgående direkt till speditören samt till Alkamas kundservice. Reklamation av felaktig eller skadad vara ska ske inom 8 dagar från att varan mottagits. Reklamation sker skriftligen (via e-post) till vår kundtjänst, med uppgift om order-/fakturanummer samt beskrivning av felet. Om kunden inte reklamerar inom föreskriven tid anses leveransen godkänd.
Vid en godkänd reklamation (d.v.s. vid faktiskt fel på varan eller felexpediering som Alkama ansvarar för) åtar vi oss att avhjälpa felet eller ombesörja omleverans av korrekt vara utan extra kostnad för kunden. Alkama står för returfrakt och andra skäliga kostnader vid godkända reklamationer. Om en reklamation inte godkänns (t.ex. om varan visar sig felfri eller om reklamationen skett för sent) förbehåller vi oss rätten att neka åtgärd; i sådant fall kan varan returneras till kunden igen eller, om kunden önskar returnera trots avsaknad av fel, sker retur på kundens egen bekostnad.
Retur av felfria varor accepteras endast efter särskild överenskommelse med Alkama. Som huvudregel erbjuder vi ingen returrätt eller öppet köp för företag. Beställningar är bindande för kunden så snart Alkama bekräftat ordern. Undantag kan göras efter fall till fall-bedömning, men då ska varan returneras i väsentligen oanvänt och oskadat skick i originalförpackning. Kunden står för returfrakt och eventuella hanteringsavgifter om retur av en felfri vara godkänns av säljaren.
Garanti: Alkama lämnar inga utökade produktgarantier utöver vad tillverkaren av varan eventuellt tillhandahåller. Garantier följer således respektive tillverkares eller leverantörs villkor. Förbrukningsartiklar och kemtekniska produkter säljs i befintligt skick enligt vad som avtalats.
Ansvarsbegränsning (Force Majeure)
Alkama ersätter endast direkta skador eller kostnader för vilka vi uttryckligen åtagit oss ansvar i dessa villkor eller enligt tvingande lag. Indirekta skador eller följdförluster på kundens sida ersätts inte. Det innebär att Alkama inte ansvarar för t.ex. produktionsbortfall, utebliven vinst eller annan indirekt ekonomisk skada hos kund eller tredje man till följd av försening, fel på levererad vara eller användning av våra produkter.
Vidare tar Alkama inget ansvar för förseningar eller fel som beror på omständigheter utanför vår kontroll. Denna force majeure-bestämmelse omfattar händelser såsom (men inte begränsat till) naturkatastrofer, brand, översvämning, krig, terror, strejk eller arbetskonflikt, epidemi/pandemi, råvarubrist, transportstörningar, importrestriktioner, myndighetsbeslut eller förseningar från underleverantörer. Om en sådan omständighet inträffar som förhindrar Alkama från att fullgöra sina åtaganden i tid, ska detta inte anses utgöra avtalsbrott. Alkamas ansvar frias för den tid omständigheten pågår, och ingen kompensation utgår för eventuella följdförseningar.
Alkama reserverar sig även för ändringar i produkter eller produktinformation som ligger utanför vår kontroll, exempelvis förändringar beslutade av tillverkaren.
Äganderätt
Till dess att full betalning kommit oss tillhanda försåts samtliga levererade varor med äganderättsförbehåll. Det innebär att produkterna förblir Alkamas egendom fram till dess att fakturan har betalats i sin helhet. Fram till dess förbinder sig kunden att vårda varan och inte utan Alkamas samtycke sälja vidare, förbruka eller på annat sätt disponera över varor som omfattas av detta äganderättsförbehåll.
Tillämplig lag och tvister
Dessa villkor och samtliga köp hos Alkama styrs av svensk lag, framförallt köplagen (1990:931) med de avvikelser som framgår av ovanstående villkor (köplagen är dispositiv vid B2B-handel). Tvister som uppstår med anledning av avtalet ska i första hand lösas i samförstånd. Om en tvist inte kan lösas genom förhandling, ska den avgöras av svensk allmän domstol. Alkama följer eventuella rekommendationer från Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) i de fall nämnden är behörig att pröva tvisten. Kunden kan också vända sig till ordinarie domstol; Stockholms tingsrätt föreslås som första instans. Genom att genomföra en beställning hos Alkama anses kunden ha accepterat dessa köpvillkor i sin helhet.